Tinget sætter forårsrekord

21 punkter på dagsordenen, når Inatsisartut flytter sit fredagsmøde til byrådssalen i Nuuk

Inatsisartut holder forårssamlingens to sidste mødedage i byrådssalen i Nuuk. Foto: Leiff Josefsen
Offentliggjort

Det bliver i uvante omgivelser, at Inatsisartut sætter slutspurten til forårssamlingen ind. Skimmelsvamp har drevet politikerne ud af landstingssalen, men Kommuneqarfik Sermersooq har behjælpsomt stillet en af landets smukkeste mødesale til rådighed: Byrådssalen med de flotte Hans Lynge-gobeliner.

Arbejdstilsynets fund af skimmelsvamp ramte forårssamlingen, da der var fire mødedage tilbage. På grund af den tumult, som rømningen af politikernes og embedsfolkenes kontorer i selvstyrebygningen medfører, er slutspurten skåret ned til to mødedage.

Men hvilke mødedage: I dag sætter tinget forårsrekord med 21 punkter på dagsordenen, mens den sidste mødedag onsdag den 13. april har ni punkter til debat. Yderligere seks punkter er efter gensidig aftale partierne imellem blevet udsat til efterårssamlingen. Det gælder blandt andet 1. behandlingen af Landskassens regnskaber for 2010 og Siumuts kontroversielle forslag om at ophæve 0-tolerancen for radioaktive stoffer.

Mindre plads

Inatsisartut består af 31 medlemmer, men syv medlemmer trådte ud af tinget, da de i juni 2009 blev medlemmer af naalakkersuisut, og et otte medlemmer er hentet udenfor tingets kreds. I alt er der bænket 39 medlemmer og suppleanter af Inatsisartut og naalakkersuisut, og de får pladsproblemer i byrådssalen, hvor der i en rundkreds er stole til de 21 medlemmer af kommunalbestyrelsen i Kommuneqarfik Sermersooq.

Der er ved flere lejligheder stillet forslag om at reducere antallet af medlemmer af Inatsisartut. På forårssamlingen har Siumuts Malik Berthelsen foreslået en slankning af tinget, fordi det landspolitiske arbejde efter hans mening alligevel kun et halvdagsjob. Forslaget nåede ikke til behandling, inden det blev slettet af dagsordenen. Modstanderne af en slankning peger på, at godt nok skal selvstyret overgive store ansvarsopgaver til kommunerne, mens de tabte arbejdsopgaver bliver erstattet af selvstyrets overtagelse af ansvarsopgaver fra den danske stat.

Men hvad gjorde politikerne, inden selvstyrets administrationskompleks og kommunens rådhus blev bygget? Ældre borger i Nuuk vil kunne huske, at Grønlands Landsråd holdt møder i en gammel træbarak på hjørnet af Tuapannguit og H.J.Rinksvej, mens kommunalbestyrelsen i Nuuk holdt sine møder på Restaurant Kristinemut, blandt venner blot »Mutten«.

Den nationale station KNR oplyser, at landstingsmøderne i byrådssalen bliver transmittere i radioen, begge dage fra klokken 10.00.

Powered by Labrador CMS