Brand i Uummannaq under kontrol: Brandfolk på vej for at assistere

Der er sundhedsskadelig røgudvikling i Uummannaq efter elværket er brudt ud i brand mandag. Brandfolk fra Ilulissat er nu på vej til Uummannaq for at hjælpe med brandslukningen.

Uummannami Nukissiorfiup innaallagissiorfia ikuallappoq.
Offentliggjort

Brandfolk fra Ilulissat er nu på vej op til Uummannaq for at hjælpe til med at slukke branden i elværket i Uummannaq, der er brudt ud i brand mandag morgen. Det har Avannaata Kommunia informeret, fortæller selvstyret i en pressemeddelelse.

- Naalakkersuisut tager situationen alvorligt, og følger udviklingen tæt. Vi har tillid til, at Nukissiorfiit og de lokale beredskabsmyndigheder håndterer situationen på bedst mulig vis og arbejder for hurtigst muligt at sikre de nødvendige forsyningen til borgerne i Uummannaq, udtaler Naalakkersuisoq for Miljø, Natur, Energi og Forskning, Jørgen Rosbach.

Mandag sen eftermiddag er branden ved at være under kontrol. Naalakkersuisut oplyser i deres pressemeddelelse, at årsagen til branden endnu ikke er fundet.

Grønlands Politi har tidligere på dagen opfordret borgere til at holde døre og vinduer lukket, da der er sundhedsskadelig røgudvikling grundet branden. Der er vejafspærringer omkring Nukissiorfiits bygning.

Forbindelser påvirkes

På grund af branden er der ingen elforsyning i Uummannaq. Nukissiorfiit meddeler dog, at der arbejdes på at genetablere elforsyningen i byen.

Strømafbrydelsen betyder, at forbindelser til TV, radio, mobiltelefoni og internet kan være påvirket i byen. Men det er ikke kun Uummannaq, der risikerer at opleve nedsat eller ingen forbindelse, hvis branden fortsætter:

- Der er fuld radiodækning og delvis tv-dækning i Uummannaq. Mobilsites er ikke tilsluttet nødgenerator og kører i øjeblikket på batteri. Når batterierne løber tør, vil mobilforbindelserne gradvist bortfalde. Vi har reduceret strømforbruget for at forlænge driftstiden.

- Ét mobilsite håndterer forbindelsen til Saattut. Når batteriet på dette site løber tør, vil Saattut miste forbindelsen. Nødgeneratoren er i drift, og vi forventer ikke, at den løber tør foreløbig. Hvis den stopper, vil Uummannaq og alle områder nord for miste forbindelserne, skriver Tusass i en opdatering på deres hjemmeside.



Powered by Labrador CMS