Uummannaq: En tredjedel af byen strømforsynes nu

Nukissiorfiit arbejder fortsat på at genetablere elforsyning i hele, men det mest kritiske områder prioriteres i det første arbejde. Beredskabet oplyser, at det gamle forsamlingshus holdes åbent som varmestue, hvor der er mulighed for at lave mad og få vand og varme.

Der er brand i Uummannaqs elværk.
Offentliggjort

Brandvæsenet og politiet er fortsat på stedet ved Uummannaqs elværk og køler bygningen ned efter den brød ud i brand mandag morgen.

Det oplyser Grønlands Politi i en kort meddelelse.

Nukissiorfiit har nu lykkedes med at forsyne en tredjedel af byen med el, hvor det mest kritiske områder prioriteres. Der er fortsat flere borgere, der er uden el og vand i byen.

Der er omkring 1400 borgere, der bor i Uummannaq.

Avannaata Kommunia oplyser, at kommunen har stillet det gamle forsamlingshus til rådighed for varme og strøm til borgere i Uummannaq. Her har borgere mulighed for at komme og lave mad på komfurer, da der er sat en nødgenerator til.

Der arbejdes i døgndrift

Borgerne i Uummannaq kan i det næste døgns tid forvente at Nukissiorfiit forsyner ca. en tredjedel af Uummannaq og har prioriteret de vigtigste samfundskritiske steder, oplyser elselskabet.

På nuværende tidspunkt er der et skib på vej fra Aasiaat, der kommer med flere nødgeneratorer til Nukissiorfiits elværk i Uummannaq. Nukissiorfiit oplyser, skibet forventes at ankomme tirsdag aften. 

- Byens borgere som ikke har strøm må derfor vente til omkring midnat i morgen, lyder det.

Flere steder er der ingen mobil- eller internetdækning i byen, hvor forbindelserne kan være ustabile. Byens politistation er derfor døgnbemandet, oplyser politiet.

Nukissiorfiit opfordrer borgere til, at frysere og køleskabe holdes lukket indtil strømmen er vendt tilbage, så det fleste madvarer kan reddes.

Flere borgere i Uummannaq melder, at det meste af taget af elværket i Uummannaq er brændt. Området er fortsat sikret, og brandslukning er fortsat igang.


Powered by Labrador CMS