Den danske forsvarsminister Jeppe Bruus holder pressemøde sammen med Naalakkersuisoq for udenrigsanliggender, erhverv og råstoffer Múte B. Egede mandag eftermiddag.
Forsvarsminister Jeppe Bruus holder tale til Arktisk Kommandos stab i Nuuk.Foto: Masauna Peary
Mandag eftermiddag holder den danske forsvarminister Jeppe Bruus (Soc.) tale til Arktisk Kommandos stab i Nuuk.
Det er hans første bilaterale rejse for at mødes med Múte B. Egede og bekræfter, at Grønland og Danmark har et stærkt samarbejde.
- Det er også for at udtrykke min store taknemmelighed til alle jer, som udfører en kæmpe indsats for kongeriget, siger forsvarsminister Jeppe Bruus henvendt til Arktisk Kommandos stab.
Han påpeger, at den danske stat har investeret "massivt og oprustet massivt" i Arktis.
- Der er en klar efterspørgsel på rammerne, men også til lands, til vands og i luften. Og det er noget af det, vi sidder og kigger på, og kommer til at investere i. Den her opgave kommer til at bestå af implementeringen af de aftaler, der er lavet, siger han.
Annonce
Vi skal komme tættere på hinanden
Den nye forsvarsminister satte ord på den seneste geopolitiske situation, som Grønland og Danmark sidder sammen i:
- Vores opgave bliver i fællesskab at sørge for, at vide, at den tid der har været ikke kommer igen, men vi står overfor en årrække hvor vi skal rykke sammen i bussen i kongeriget, lyder det fra Jeppe Bruus.
God dialog understreget
Efter talen til Arktisk Kommandos stab holder forsvarminister Jeppe Bruus og Naalakkersuisoq for udenrigsanliggender Múte B. Egede pressemøde for det fremmødte presse.
Efter forsvarsministerens tale holder han og Naalakkersuisoq for udenrigsanliggender Múte B. Egede et pressemøde for det fremmødte presse.Foto: Masauna Peary
Naalakkersuisoq takker forsvarministerens interesse i at komme på besøg til Grønland så hurtigt efter regeringsdannelsen og fortæller at der er gode dialoger i gang.
- Selvom tiden er knap har vi nået rigtig meget og holdt mange møder. Forholdene i Arktis og Grønland er meget anstrengt nu. Det er store områder, som kan være smukke, men også kan være barske. Der er forhold, man skal finde ud af i Grønland. Det samme med folket. Jeg håber, at du får rigtig meget ud af dit besøg, siger Múte B. Egede.
Han understreger, at de to parters vigtigste opgave er at samarbejde om den voksende interesse i Grønland.
Aftaler kommer på plads
Jeppe Bruus takker ligeledes naalakkersuisoq for gæstfriheden og understreger, at den nye danske regering har stor interesse i at holde en god dialog i gang med Grønland. Han løfter samtidig sløret for, at der snart lander en aftale på plads:
- Det siger sig selv at den nye regering vil fortsætte med at have et meget tæt og ligeværdigt samarbejde med Grønland og Færøerne indenfor kongeriget. Alt det vi laver skal være til gavn lokalt. Jeg er glad for at fortælle, at forsvaret har til hensigt at skrive kontrakt med Air Greenland om overvågning i Grønland. Det skal endeligt på plads i den her uge.
Han fortæller videre, at den danske regering i de kommende år i tæt samarbejde med Grønland vil prioritere en fortsat styrkelse af forsvarets kapaciteter i landet.
Afviser USA's tilnærmelser
Fremmødte journalister er interesseret i at høre Naalakkersuisoq for udenrigsanliggender Múte B. Egedes tanker omkring Jeff Landrys seneste udtalelser om Grønland.
Præsident Trumps særlige udsending til Grønland, Jeff Landry, har nemlig lykønsket Grønland med Nationaldagen den 21. juli og udtrykt, at han forventer, at Grønland kan blive den 51. stat allerede til næste år.
- Det bliver vi ikke. Grønlands fremtid afgøres i Grønland. Det er stor disrespekt overfor Grønland og kongeriget, at man har samarbejde i en arbejdsgruppe og så kommer med sådanne udtalelser. Det er helt ude i hampen, svarer Múte B. Egede.