Forsker: Det er et problem, hvis folk ikke stoler på det offentlige
Najaaraq Demant-Poort anbefaler, at der laves uddannelse for de personer, som skal håndtere dilemmaer omkring magt og inhabilitet i det daglige for at bekæmpe følelsen af korruption.
- Det er en udfordring i sig selv, at borgerne tror, at der er korruption og magtmisbrug. Selv hvis det objektivt set måske ikke forekommer, så bare det, at borgerne kan gå rundt med den opfattelse, kan godt være en udfordring for det politiske system, siger Najaaraq Demant-Poort.Foto: Oscar Scott Carl
Hanna HviidHannaHviidJournalist
Offentliggjort
Kan vi stole på, at embedsfolk og folkevalgte politikere ikke misbruger deres magt?
Ikke nødvendigvis, mener en stor del af den grønlandske befolkning. Det viser en meningsmåling foretaget af Transparency International Greenland. 65 procent af de adspurgte mener, at nogle politikere misbruger deres magt. 25 procent mener, at de fleste af disse gør det.
Og den mistillid kan være et problem, siger Najaaraq Demant-Poort, adjunkt med ph.d.-forløb ved Ilisimatusarfik, som forsker i forvaltning, offentlige institutioner og tillid. Hun har også hjulpet med at levere data til undersøgelsen.
- Det er en udfordring i sig selv, at borgerne tror, at der er korruption og magtmisbrug. Selv hvis det objektivt set måske ikke forekommer, så bare det, at borgerne kan gå rundt med den opfattelse, kan godt være en udfordring for det politiske system, siger hun.
Dog påpeger hun, at rapporten viser, at der trods alt er stor tillid til det offentlige. 78 procent af de adspurgte havde tillid til politiet. For domstolene og virksomhedsledere er der også stor tillid, mens tilliden til Inatsisartut, Naalakkersuisut og kommunalpolitikere alle sammen er på 63 procent.
Annonce
- Vi ligger faktisk rigtig højt i forhold til andre lande i verden på de her tillidsniveauer. Vi ligger både i den tidligere undersøgelse for Transparency, men også i den her helt op blandt de 10-12 højest placerede lande i Europa, når det gælder, hvor højt vi vurderer tilliden til de her institutioner.
Er reglerne gennemskuelige?
Der er mange foranstaltninger sat i stand for at undgå magtmisbrug og korruption, fortæller Najaaraq Demant-Poort. Heriblandt whistleblower-ordninger, forvaltningsloven, gavepolitikker og hvidvaskregler.
Men hvordan kan det så være, at der er en idé i befolkningen om, at nogle embedsfolk og folkevalgte misbruger deres magt?
- Jeg tror lige præcis det her med at stole på, om de her foranstaltninger virker, kan der måske være nogle udfordringer, fordi det kræver for det første, at du kender hele det her regelværk. Og vi er jo alle sammen som mennesker indrettet på den måde, at det er de færreste af os, der sætter os ned og læser og kender lovtekster. Så hele kendskabet til lovgivning og lovgivningsområdet er jo ikke stort, medmindre man er jurist, siger Najaaraq Demant-Poort.
I Transparency International Greenlands rapport fremgår det, at 25 procent af de adspurgte ikke mener, at korruption indberettes, fordi folk kender hinanden for godt. Og netop et alle-kender-alle samfund kan godt give udfordringer, siger Najaaraq Demant-Poort.
- Vi kan måske have en oplevelse af, at jamen bliver det (lovgivningen, red.) overhovedet overholdt i praksis, når jeg godt ved, at ham der, han kender hende, og de to kender vist også hinanden, og er familie eller et eller andet, siger hun.
Najaaraq Demant-Poort er adjunkt med ph.d.-forløb ved Ilisimatusarfik og forsker i forvaltning, offentlige institutioner og tillid. Hun har foretaget dataindsamling til Transparency International Greenlands undersøgelse.Foto: Privat
Praksisnær dialog og uddannelse
Transparency International Greenland anbefaler blandt andet, at Grønland får en antikorruptionsstrategi og laver informationskampagner til borgerne om vedtagne love og klageadgang.
Men Najaaraq Demant-Poort har en anden tilgang:
- Ud fra mit eget forskningsområde synes jeg, det er endnu vigtigere, at der skal være meget mere fokus på den praksisnære dialog og uddannelse for alle dem, som skal håndtere de her dilemmaer omkring magt og inhabilitet især i det daglige.
Det er typisk toppen af de politiske systemer og jurister og embedsfolk, som tager sig af lovgivningen. Men den skal fortolkes i det daglige af nogle andre, som for en rigtig stor dels vedkommende er faglærte inden for nogle andre områder. Det kan være ansatte ved kommunale servicecentre, kommunefogeder eller reservebetjente.
- Og det er jo i virkeligheden der, det kommer til at virke. Vi kan ikke sige, at det virker, fordi vi har lavet en lov. Vi kan sige, at det virker, hvis det kommer ud at fungere i praksis.
I undersøgelsen fra Transparency International Greenland kan man se, at flere mener, at myndighederne er bedre til at bekæmpe korruption end i forrige år.
I 2016 mente 60 procent, at myndighederne håndterede magtmisbrug dårligt. I 2020 var tallet 50 procent og i 2025 var det 38 procent.