Nyt nederlag til mineselskab: Får ikke lov til at forlænge efterforskning ved Kuannersuit
Naalakkersuisut har givet afslag til Greenland Minerals A/S på selskabets ansøgning om en forlængelse af tilladelsesperioden for selskabets efterforskningstilladelse ved Kuannersuit.
Foto: Trine Juncher Jørgensen
Mineselskabet Greenland Minerals har indkasseret endnu et nederlag i sagen om landets mest omdiskuterede råstofprojekt.
Naalakkersuisut har nemlig torsdag givet afslag på selskabets ansøgning om at forlænge tilladelsesperioden for selskabets efterforskning ved Kuannersuit.
Det skriver Naalakkersuisut i en pressemeddelelse.
Det oplyses, at afgørelsen er truffet, fordi yderligere efterforskning i området ikke vurderes at kunne føre til fund af forekomster, der kan udnyttes i overensstemmelse med uranloven.
Greenland Minerals er ejet af australske Energy Transition Minerals (ETM), og selskabets direktør har tidligere i år været ude at sige, at man frygtede at få frataget efterforskningstilladelsen. Hvis ansøgningen om forlængelse blev afvist, ville det efter direktørens opfattelse være en krænkelse af selskabets rettigheder.
Selskabet ligger i forvejen i strid med Selvstyret over genindførelsen af uranforbuddet, som har umuliggjort det omdiskuterede mineprojekt. Selskabet har i den forbindelse rejst krav om en milliard-erstatning, fordi selskabet mener, at det uretmæssigt er blevet nægtet udnyttelsestilladelse.
Sagen mellem mineselskabet og Selvstyret skal køre ved Grønlands Landsret. I oktober 2025 fastslog en voldgiftsret, at den ikke har kompetence til at behandle sagen mellem selskabet og Naalakkersuisut, og i den forbindelse blev Greenland Minerals A/S dømt til at betale 90 procent af Naalakkersuisuts udgifter svarende til 14.354.937,07 kroner.
Siden 2007 har mineselskabet arbejdet på at få lov at udvinde de sjældne jordarter i Kuannersuit.