RG-DIREKTØR FORKLARER

Høje priser er medvirkende til rekordstart på eksport-året

Grønlands Statistik beretter om, at første kvartal 2026 har været det bedste nogensinde for landets eksport. Royal Greenland-direktør Toke Binzer fortæller, at den gode start bygger på meget høje priser på de internationale markeder.

– Vi har et godt fundament, og derfor tror jeg også på et godt år. Men man må for guds skyld ikke fremskrive første kvartal og tro, at nu kommer det til at lande her. Så bliver man slemt skuffet, siger Toke Binzer om udviklingen i den første del af året med en fremragende start på eksporten.
Offentliggjort

Grønlands eksport er kommet flyvende fra start i 2026. Sermitsiaq har derfor talt med administrerende direktør i Royal Greenland, Toke Binzer, om årsagerne til fremgangen.

Royal Greenland, der er ejet af selvstyret, er landets største fiskeriselskab og står for en betydelig del af eksporten. Ifølge Toke Binzer er der i øjeblikket "medvind på cykelstien", fordi selskabet opnår høje priser for sine varer på de internationale markeder:

Grønlands eksport er kommet flyvende fra start i 2026. Sermitsiaq har derfor talt med administrerende direktør i Royal Greenland, Toke Binzer, om årsagerne til fremgangen.

Royal Greenland, der er ejet af selvstyret, er landets største fiskeriselskab og står for en betydelig del af eksporten. Ifølge Toke Binzer er der i øjeblikket "medvind på cykelstien", fordi selskabet opnår høje priser for sine varer på de internationale markeder:

– Der er rekordhøje seafood-priser. Hvis man kigger på historiske seafood-priser, så ligger vi virkelig højt lige nu. Både for hellefisk og for torsk. Rejerne har også været opadgående, og krabberne har også været en smule opadgående, siger Toke Binzer.

Fiskeri i Barentshavet ramt af problemer

Direktøren fortæller, at det blandt andet går dårligt med fiskeriet efter torsk i Barentshavet, at der flere steder i verden er mangel på rejer samt at Rusland er underlagt sanktioner. Det er alle faktorer, som er med til at presse prisen op på de grønlandske produkter:

– Vi kæmper også med, at mængderne af rejer falder. Og så er grønlandske fiskeprodukter stadig meget eftertragtede, især på det asiatiske marked, siger Toke Binzer.

Han forklarer videre, at det også påvirker tallene, at Royal Greenland eksempelvis har valgt at fiske stort set hele sin hellefiskekvote i de første måneder af året.

- Vi er ikke blevet verdensmestre

Toke Binzer ønsker ikke at afsløre konkrete tal for Royal Greenland, men han tør godt sige, at han forventer et positivt halvårsregnskab. Han advarer dog også om, at tingene vil vende igen:

– Man skal ikke tro, at vi er blevet verdensmestre, fordi det går godt i et kvartal eller et halvt år, lyder det fra direktøren.

Da Royal Greenland har placeret en stor del af sit fiskeri i første halvår for blandt andet at være klar, hvis andre muligheder byder sig, så har Toke Binzer ikke lige så høje forventninger til tredje og fjerde kvartal.

– Vi har et godt fundament, og derfor tror jeg også på et godt år. Men man må for guds skyld ikke fremskrive første kvartal og tro, at nu kommer det til at lande her. Så bliver man slemt skuffet, siger Toke Binzer.

- Vil gøre alt for at holde priserne oppe - omkostninger i fokus

Royal Greenland har de senere år kæmpet med økonomien, og Toke Binzer fortæller, at det gode halvår, som fiskerigiganten er i gang med, vil bringe selskabet yderligere på afstand af krisen.

– Vi fortsætter den transformation, vi har været på. Man kan sige, at vi kom et godt sted hen i 2025, og jeg tror, at vi ender et godt sted i 2026. Jeg vil sige, at vi fortsætter den positive rejse, men jeg vil også sige, at det er en lang rejse.

Toke Binzer fortæller, at det overordnet er målet, at få Royal Greenlands omkostninger minimeret, således at selskabet ikke vil få nye underskud, når priserne på et tidspunkt falder igen.

– Vi gør alt, hvad vi kan for at holde priserne oppe så længe som muligt. Men det er også helt sikkert, at det ikke bliver ved med at holde.

– Når volumen falder, og når priserne på et tidspunkt falder, så gælder det om, at vores omkostningsbase er et sted, hvor vi stadig kan sikre, om det så kun skulle være et meget, meget beskedent overskud, men dog blive på den sorte side af stregen, lyder det fra Toke Binzer.

Abonnementer

For at læse videre skal du være abonnent! Log ind

Sermitsiaq.gl - web artikler

  • Adgang til alle artikler på Sermitsiaq.gl
  • Pr. måned kr. 59.00
  • Pr. år kr. 650.00
Vælg

Sermitsiaq - E-avis

  • Adgang til Sermitsiaq e-avis som udkommer hver fredag
  • Adgang til alle artikler på Sermitsiaq.gl
  • Pris pr. måned kr. 191
  • Pris pr. år kr. 1.677
Vælg

AG - Atuagagdliutit E-avis

  • Adgang til AG - Atuagagdliutit e-avis som udkommer hver fredag
  • Adgang til alle artikler på Sermitsiaq.gl
  • Pris pr. måned kr. 191
  • Pris pr. år kr. 1.677
Vælg

Sermitsiaq.AG+

  • Adgang til AG - Atuagagdliutit e-avis som udkommer hver fredag
  • Adgang til Sermitsiaq e-avis som udkommer hver fredag
  • Adgang til alle artikler på Sermitsiaq.gl
  • Adgang til Arnanut e-magasin
  • Adgang til Nutserisoq.gl
  • Ved interesse send en mail til abonnement@sermitsiaq.gl
Vælg

Kære Læser, Velkommen til Sermitsiaq.gl – din kilde til nyheder og kritisk journalistik fra Grønland. For at kunne fortsætte vores vigtige arbejde med at fremme den frie presse og levere dybdegående, kritisk journalistik, har vi indført betaling for udvalgte artikler. Dette tiltag hjælper os med at sikre kvaliteten af vores indhold og støtte vores dygtige journalister i deres arbejde med at bringe de vigtigste historier frem i lyset. Du kan få adgang til betalingsartiklerne fra kun kr. 59,- pr. måned. Det er nemt og enkelt at købe adgang – klik nedenfor for at komme i gang og få fuld adgang til vores eksklusive indhold. Tak for din forståelse og støtte. Dit bidrag hjælper os med at fortsætte vores mission om at levere uafhængig og kritisk journalistik til Grønland.

Powered by Labrador CMS