Skib med nødgeneratorer ankommer i aften til Uummannaq
Når tilkoblingsarbejdet med nødgeneratorer går i gang i Uummannaq, kan der forekomme kortvarige og lokale afbrydelser i elforsyningen. Dette kan være nødvendigt for at gennemføre arbejdet sikkert og så hurtigt som muligt, skriver Nukissiorfiit tirsdag morgen på deres hjemmeside.
Tirsdag aften forventes der at ankomme et skib til Uummannaq, som har flere generatorer med, der skal forstærke nødelværkets strømforsyning.
Arkivfoto: Leiff Josefsen
Der er fortsat kun strøm til en tredjedel af Uummannaq, efter der mandag morgen udbrød brand i byens elværk.
Nukissiorfiit har prioriteret de vigtigste samfundskritikske funktioner.
Tirsdag aften forventes der at ankomme et skib til Uummannaq, som har flere generatorer med, der skal forstærke nødelværkets strømforsyning.
- Nukissiorfiits medarbejdere i Uummannaq er i fuld gang med forberedelserne, så de er klar til at modtage udstyret og igangsætte arbejdet straks ved ankomst.
- Når tilkoblingsarbejdet går i gang, kan der forekomme kortvarige og lokale afbrydelser i elforsyningen. Dette kan være nødvendigt for at gennemføre arbejdet sikkert og så hurtigt som muligt, skriver Nukissiorfiit tirsdag morgen på deres hjemmeside.
Selskabet sender også en stor tak til alle, der har bidraget og støttet indsatsen i den udfordrende situation.
De forventer at komme med en ny statusopdatering i aften.
Opdatering: Grønlands Politi oplyser tirsdag formiddag på Facebook, at efterslukningen af branden i elværket stadig er igangværende.
Politistationen er fortsat døgnbemandet, og forsamlingshuset åbnede op for varme og strøm igen i dag kl. 7.00, hvor borgere kan få varme og strøm, skriver politiet.