Jeg har skrevet det mange gange før og jeg har nået en alder, hvor jeg gerne gentager gerne mig selv.
Den opmærksomhed, vi får fra de nordiske lande, fra EU og fra Canada, skal vi tage imod og søge at omsætte til konkrete mål med. Norden og EU er gode til uddannelse, sundhed og innovation, og deres opmærksomhed følges op med respekt. Derfor har vi allerede et godt samarbejde med EU og Norden.
Jeg har skrevet det mange gange før og jeg har nået en alder, hvor jeg gerne gentager gerne mig selv.
Den opmærksomhed, vi får fra de nordiske lande, fra EU og fra Canada, skal vi tage imod og søge at omsætte til konkrete mål med. Norden og EU er gode til uddannelse, sundhed og innovation, og deres opmærksomhed følges op med respekt. Derfor har vi allerede et godt samarbejde med EU og Norden.
EU har åbnet et kontor i Nuuk, og det samme ser vi nu fra de nordiske lande. Det er reelle værktøjer til at kunne indgå i dialogen med f.eks. det grønlandske erhvervsliv, og det er til gavn for begge parter.
Det, der fylder mest i pressen, er dog opmærksomheden, Grønland får fra USA. USA sender den ene specielle type efter den anden til Grønland. En guvernør fra sydstaterne, som ingenting ved om Grønland overhovedet og som åbenlyst ikke har nogen respekt for os?! Nu sender de snart en tidligere TV-vært op, og hvad skal han?!? Inden da sendte de præsidentens søn og hans følge af ekstremister. Hvorfor dem? Hvad er det, USA ikke forstår? Tror de, at vi falder på halen over dem, de sender? Tror de, at vi er imponerede over deres manglende viden om Grønland?
Den manglende seriøsitet fra USA, mener jeg, skal have en konsekvens. Vi skal melde officielt ud, at Grønland sætter alle projekter på pause, hvor USA som nation eller amerikanske selskaber er involveret. Den pause skal vare lige så længe, som den amerikanske useriøsitet varer.
Fra officiel grønlandsk side lyder det ofte, at vi er ”open for business”. Jo tak, men det budskab skal vist præciseres yderligere, så selv USA kan forstå det. Ja, vi er ”open for business”, men på grønlandske vilkår. Vi lader os hverken imponere af diverse personager eller af taler om, at de vil os det godt. USA er på jagt efter naturressourcer, og de vil gøre meget for at få fat i dem. Når der snakkes om, at der evt. skal åbnes nye amerikanske baser, så er det for at kunne udnytte ressourcerne i området.
USA retter kritik af vores sundhedsområde. Igen er kritikken rettet skævt. For det første er det amerikanske sundhedssystem ikke for alle borgere i USA. USA har langt større misbrugsproblemer end vi har i Grønland. Spørg jer selv, hvilket niveau af sundhedsydelser vores inuit-stammefrænder i Alaska har adgang til, i forhold til borgerne i Grønland. Det er nok ikke en sammenligning, USA ønsker offentlig fokus på.
USA har åbnet et konsulat i Nuuk. Det er for så vidt okay, da vi kan opretholde den diplomatiske kontakt på daglig basis. Men hvis konsulatet skal fungere som afsender af den samme misinformation, som deres præsident står for, så må de gerne lukke og rejse hjem igen.
Jeg håber, at konsulatet består af uddannede folk, der forstår, at de som udefrakommende skal udvise respekt for den grønlandske måde at leve på, at føre dialog på, og at man den vej igennem kan nå frem til aftaler til fordel for alle parter.
Om 2,5 år får USA en ny præsident. Fra grønlandsk side er der vel ikke noget, der haster så meget, at vi ikke kan vente på den næste præsident og dennes administration. Indtil da, så lad os sætte USA på pause.