Elværket i Uummannaq brændte mandag, og strømafbrydelsen er også gået udover de tre fiskefabrikker i byen, som modtager hellefisk. Sermitsiaq har talt med dem alle onsdag ved middagstid, altså 48 timer efter branden på elværket, og de har i skrivende stund stadig ikke fået strøm.
Fabrikchef på fiskefabrikken Sigguk ApS beskriver strømsvigtet sådan:
Elværket i Uummannaq brændte mandag, og strømafbrydelsen er også gået udover de tre fiskefabrikker i byen, som modtager hellefisk. Sermitsiaq har talt med dem alle onsdag ved middagstid, altså 48 timer efter branden på elværket, og de har i skrivende stund stadig ikke fået strøm.
Fabrikchef på fiskefabrikken Sigguk ApS beskriver strømsvigtet sådan:
- Lige nu har vi stadig ikke fået elektricitet. Det er en katastrofe. Hjertet af Uummannaq er stoppet.
- Det er chokerende, at sådan noget kan ske. Vi er meget frustrerede. Mange af vores medarbejdere er ramt, siger Ole Andersen til Sermitsiaq.
Ifølge ham har omkring 20 medarbejdere været sendt hjem siden mandag.
Elværket begyndte at brænde mandag ved middagstid. Som følge heraf må de varer, der blev produceret og blev indhandlet tidligere samme dag, nu kasseres, fordi de ikke kan reddes.
- Vores fisk, som vi arbejdede med mandag morgen og endnu ikke var færdige med, har vi stadig stående. Nogle af dem er blevet helt optøede.
- Vi må sige, at vi har tabt dem. Det drejer sig måske om omkring 5 ton, siger Ole Andersen.
Omkring 100 tons er ved at tø op
Derudover er fiskernes agn til langliner, som vejer adskillige tons, også i fare.
- Vi har stadig omkring 100 tons agn i fryseren. Vores store fryser er her til morgen stadig på minus 15. Vi håber, at vi får strøm igen, inden det bliver for sent, siger Ole Andersen.
De frosne agn er lodder og polartorsk.
Avannaa Seafood ApS: Vi har fisk der skal smides ud
En af fiskefabrikkerne i Uummannaq, Avannaa Seafood ApS, er også hårdt ramt, siger produktionsleder John Møller. Virksomheden har her til morgen stadig heller ikke fået strøm.
- Vi har desværre allerede noget fisk, der skal smides ud. De er allerede blevet forringet kvalitetsmæssigt. Det er ikke kun et ton. Det er flere tons.
- Det er smertefuldt, og det har selvfølgelig også stor betydning for virksomheden, siger han.
Han kan ikke præcist sige, hvor meget hellefisk der eventuelt må kasseres. Men han siger, at omkring 10 tons er i fare.
- Produkterne fra søndag eftermiddag og frem til branden mandag morgen. De vejer måske omkring 10 tons. De er i risiko for at skulle smides ud, siger John Møller.
De fleste ansatte hos Avannaa Seafood ApS er også blevet sendt hjem.
Frosne varer blev reddet
Royal Arctic Lines skib, Maleraq, ankom i går aftes til Uummannaq med blandt andet udstyr til nødelværk. Og de to produktionsanlægs frosne varer, altså de færdigproducerede produkter, blev reddet.
- Heldigvis tog Maleraq vores frostvarer med i går. Det lykkedes at sende dem til Danmark. Det er meget store mængder heldigvis. Der er mere end 100 paller, siger Ole Andersen fra Sigguk.
Avannaa Seafood er også tilfreds med, at de fik den mulighed.
- Royal Arctic Lines skib tog i går, mens det var her, de færdigforarbejdede varer med fra vores fryselager og sejlede dem væk, det er vi meget taknemmelige for, siger John Møller.
Royal Greenland: Vi sendte frostvarerne til Saattut
Ud over de private produktionsanlæg har det offentligt ejede Royal Greenland også et produktionsanlæg i Uummannaq. De har desuden et produktionsanlæg og fryselager i Saattut, hvilket de har haft gavn af.
- Da strømmen gik, regnede jeg allerede med, at vi ville være uden strøm i lang tid, derfor fik vi transporteret 60 paller med vores frosne hellefisk til Saattut. De er stadig frosne, de er ikke tøet op, siger produktionsleder Jakob Mathiassen.
Deres produktionsanlæg er også lukket nu, og han kan ikke sige, hvornår det åbner igen. Han siger, at det vil afhænge af Nukissiorfiits arbejde.