Naalakkersuisoq: Affaldshåndteringen i Nordgrønland bliver ikke bedre
Avannaata Kommunia har anmodet om godkendelse til at kunne brænde affald af i det fri og har i et åbent brev kritiseret Naalakkersuisut for langsommelig behandling af anmodningen. Naalakkersuisoq for miljø har godkendt kommunens ansøgning og retter samtidig kritik af kommunens indsats på affaldsområdet.
Naalakkersuisoq nævner, at Naalakkersuisut i de seneste år har godkendt kommunens ansøgninger, men skriver også, at han ikke har set forbedringer.
Foto: Oscar Scott Carl
Afbrænding af affald i det fri på lossepladser er forbudt. Men det er ikke ukendt, at affaldsproblemerne bliver endnu større om foråret, når sneen smelter, også i Avannaata Kommunia.
Kommunen sendte derfor den 18. marts ansøgning om at få lov til at brænde affald af i det fri til Departementet for Miljø. Men kommunen venter stadig på svar, skrev medlem af kommunalbestyrelsen i Avannaata Kommunia og formand for teknikudvalget, Sakio Fleischer (S), i et åbent brev den 16. juni til naalakkersuisoq for miljø, Jørgen Rosbach (D).
- Ansøgningen blev sendt den 18. marts 2026 og er endnu ikke blevet besvaret. Departementet har oplyst, at man kun afventer Naalakkersuisoqs underskrift. Denne forklaring er blevet gentaget flere gange over en længere periode, skriver Sakio Fleischer.
Naalakkersuisoq har i et svar til kommunen den 18. juni skrevet, at kommunen får lov til afbrænding af affald i det fri:
- Avannaata Kommunia har fået dispensation til åben afbrænding i kommunen indtil 15. september 2026, skriver Jørgen Rosbach.
Det fremgår ikke af svaret, hvornår Naalakkersuisut godkendte kommunens anmodning, og Jørgen Rosbach siger følgende til kommunens kritik af den lange sagsbehandlingstid:
- Grundet generelle høringsprocesser har behandlingen af ansøgningen været tidskrævende.
Naalakkersuisoq: Avannaata Kommunia bliver ikke bedre
Håndteringen af affald i Avannaata Kommunia har i mange af de seneste år været et udfordret område. Det er kommunen, som har ansvaret for affaldshåndteringen, og naalakkersuisoq kommer med kritik af kommunen i sit svar:
- Naalakkersuisut har gennem en årrække imødekommet Avannaata Kommunias ansøgning om dispensation til åben afbrænding, men uden at se forbedringer på affaldshåndteringen.
- Dispensation til åben afbrænding af affald er kun tænkt som en midlertidig nødløsning til håndtering af affald, skriver Jørgen Rosbach.
Udvalgsformand Sakio Fleischer erkender, at kommunen fortsat har behov for dispensationer.
I de kommende år vil der fortsat være behov for åben afbrænding, indtil de planlagte forbedringer på affaldsområdet er gennemført, skriver Sakio Fleischer.
Han skriver blandt andet i sit åbne brev, at kommunen årligt bruger omkring 30 millioner kroner på håndtering af affald.
Vil selv se affaldet
Naalakkersuisoq for miljø planlægger at rejse til Avannaata Kommunia i slutningen af juli. Her forventer han at blive ledsaget af borgmester Lars Erik Gabrielsen (S).
- Formålet er at se Avannaata Kommunias affaldsforhold. Denne rundrejse glæder jeg mig rigtig meget til, da det vil give mulighed for vigtige drøftelser om affald, skriver Jørgen Rosbach.