Iværksætteri: Brætspil om verdensmål vinder konkurrence

35 folkeskoleelever i 8. til 10. klasse har igennem en periode arbejdet med iværksætteri og innovative ideer. Tre ideer er blevet udråbt som vindere af Fonden for Entreprenørskab.

Offentliggjort

Fonden for Entreprenørskab – Kalaallit Nunaat var i sidste uge vært for det årlige iværksætterevent ”Arsarnerit Inuusuttai – Young Nothern Lights”, hvor 35 folkeskoleelever i 8. til 10. klasse deltog.

Årets fælles tema er ”miljø” og mange af forslagene havde til formål at løse problemer omkring naturen og miljøet, oplyser fonden i en pressemeddelelse.

Tre vindere blev trukket:

  • 1. plads er holdet ”Brætspil”. Brætspillet fokuserer på de 17 verdensmål, bedre læring og bæredygtighed, som skal lærer børn og unge om verdensmålene.
  • 2. plads er holdet ”Affald”. De har konstrueret et maskineri i form af en robot, som kan samle, rense og transportere skrald eller affald, og som findes i to varianter. En til landjorden og en til vandet.
  • 3. plads er holdet ”Saltvand”. Holdet har lavet en maskine, der kan omdanne beskidt saltvand til frisk ferskvand.

- Det er positivt at opleve den spirende forståelse for iværksætteri og at fondens indsats med at bringe iværksætteriet ind i den grønlandske folkeskole synes at have effekt, siger formanden for Fonden for Entreprenørskab, Jacob Nitter Sørensen.

Udover individuel feedback på alle elevernes forslag, fik eleverne også inspiration fra en af Grønlands iværksættere, Martin Nordlund fra Malou Media.

Powered by Labrador CMS