1600 udenlandske redningsfolk skal lede efter overlevende i Venezuela

17 fly er ankommet med nødhjælp og redningsmandskab til Venezuela. Flere fly er på vej, blandt andet fra USA.

Mandskab fra Spaniens militære redningsindsats er lørdag i gang med at søge efter overlevende i ruinerne af nogle af de bygninger, der styrtede sammen i byen La Guaira, da Venezuela natten til torsdag dansk tid blev ramt af to kraftige jordskælv.
Offentliggjort

1600 medarbejdere fra udenlandske redningshold er kommet til Venezuela for at hjælpe med at lede efter overlevende i murbrokkerne efter to jordskælv, der har kostet over 920 mennesker livet.

Det meddeler Venezuelas fungerende præsident, Delcy Rodriguez.

Yderligere ti lande ventes at bidrage til indsatsen, siger hun i en tale på venezuelansk tv.

- I de seneste timer har Venezuela modtaget 17 fly med flere end 1600 medlemmer af redningshold. I de næste 24 timer ventes yderligere 25 fly at ankomme, siger en embedsmand fra Venezuelas udenrigsministerium.

- Vi takker det internationale samfund for dets støtte og solidaritet i disse stunder med usikkerhed for venezuelanerne, skriver embedsmanden, Oliver Blanco, videre på X.

Lørdag eftermiddag dansk tid oplyser en amerikansk embedsmand til nyhedsbureauet AFP, at fly med nødhjælp fra USA er landet i Venezuela.

Mindste 100 bygninger styrtet sammen i by

I byen La Guaira, der ofte besøges af et stort antal strandgæster, er mindst 100 bygninger styrtet sammen. Flere af dem er boligblokke med mange etager.

I dagevis har byens indbyggere klaget over, at der mangler tunge maskiner til at lede efter overlevende i ruinerne, og at byen overses af myndighederne.

Fredag havde byen ingen elektricitet. Andre steder i Venezuela er strømmen vendt tilbage i husene.

Fredag aften lukkede myndighederne vejen mellem La Guaira og hovedstaden Caracas. Argumentet lød, at den tunge trafik spærrede for, at udrykningskøretøjer kunne komme hurtigt frem og tilbage.

Tusindvis meldt savnet

To kraftige jordskælv ramte med få sekunders mellemrum den nordlige del af landet. Det første skælv ramte kort efter midnat natten til torsdag dansk tid.

Skælvene havde en beregnet styrke på 7,2 og 7,5.

Regeringen har meddelt, at hundredvis af mennesker ligger fanget under de sammenstyrtede huse eller er meldt savnet.

Men ifølge en hjemmeside, der kontrolleres af landets opposition, er over 54.000 mennesker savnet eller på anden måde ikke redegjort for.

USA's Geologiske Undersøgelse (USGS) har vurderet, at det er sandsynligt, at et dobbelt jordskælv med en sådan styrke kan ende med at koste over 10.000 mennesker livet.

/ritzau/Reuters

Powered by Labrador CMS