Klassisk musik

Se billeder: Lera Auerbach skaber arktisk symfoni i Grønland

En af verdens mest kendte unge komponister Lera Auerbach har netop været i Nuuk for at arbejde med sit nyeste værk - en arktisk symfoni

Lera Auerbach på Alderdomshjemmet i Nuuk
Den verdensberømte komponist Lera Auerbach har været i Grønland for at få inspiration til en arktisk symfoni. Her ses hun ved flyglet, som GUX i Nuuk var så venlig at stille til rådighed for hende.
Lera Auerbach mødte pianist og komponist Per Rosing, mens hun var i Nuuk.
Lera Auerbach besøgte Alderdomshjemmet i Nuuk og spillede salmer for beboerne. De sang alle med.
Lera Auerbach og hendes mand Rafael DeStella mødte Bo Lidegaard i Nuuk, der deltog i SIKs Folkemøde.
Lera Auerbach er nok en af verdens mest benyttede klassiske komponister. Hun har udgivet mere end 100 værker til orkester, opera og ballet, såvel som til sangkor og kammermusik.
Lera Auerbach besøgte Alderdomshjemmet i Nuuk og spillede salmer for beboerne. De sang alle med. Galya MorrellLera Auerbach og hendes mand Rafael DeStella mødte Bo Lidegaard i Nuuk, der deltog i SIKs Folkemøde. Galya MorrellLera Auerbach er nok en af verdens mest benyttede klassiske komponister. Hun har udgivet mere end 100 værker til orkester, opera og ballet, såvel som til sangkor og kammermusik. Galya MorrellDen verdensberømte komponist Lera Auerbach har været i Grønland for at få inspiration til en arktisk symfoni. Her ses hun ved flyglet, som GUX i Nuuk var så venlig at stille til rådighed for hende. Galya MorrellLera Auerbach mødte pianist og komponist Per Rosing, mens hun var i Nuuk. Galya MorrellLera Auerbach besøgte Alderdomshjemmet i Nuuk og spillede salmer for beboerne. De sang alle med. Galya MorrellLera Auerbach og hendes mand Rafael DeStella mødte Bo Lidegaard i Nuuk, der deltog i SIKs Folkemøde. Galya MorrellLera Auerbach er nok en af verdens mest benyttede klassiske komponister. Hun har udgivet mere end 100 værker til orkester, opera og ballet, såvel som til sangkor og kammermusik. Galya MorrellDen verdensberømte komponist Lera Auerbach har været i Grønland for at få inspiration til en arktisk symfoni. Her ses hun ved flyglet, som GUX i Nuuk var så venlig at stille til rådighed for hende. Galya MorrellLera Auerbach mødte pianist og komponist Per Rosing, mens hun var i Nuuk. Galya MorrellLera Auerbach besøgte Alderdomshjemmet i Nuuk og spillede salmer for beboerne. De sang alle med. Galya Morrell
Offentliggjort

Den amerikanske pianist og komponist Lera Auerbach, der er kendt, som en af verdens mest travle komponister, der konstant er på farten i hele verden med sin musik, har været på et uventet besøg i Grønland

Lera Auerbach er i danske sammenhænge blandt andet kendt for at have skrevet musikken til balletten Den Lille Havfrue, som havde verdenspremiere i april 2005 i Operahuset i København i forbindelse med fejringen af H.C. Andersens 200 års fødselsdag.

Læs mere om balletten her.

Læs om Lera Auerbach her

For en uge siden sejlede Lera Auerbeach, der ud over at være musiker også er digter, maler og skulptør, til Svalbard ombord på et skib fra National Geographic.

I Svalbard søgte Lera inspiration til et nyt symfonisk værk tilegnet Arktis. I løbet af ti dage til søs oplevede hun en storslået natur med isbjerge, isbjørne, rensdyr og sæler. Hun var begejstret, men det var ikke nok. Hun havde behov for at møde mennesker fra Arktis. Hun havde en flybillet hjem til New York. Men pludselig fik hun andre tanker.

På Facebook tog hun kontakt til bekendte i Grønland, som hun kender gennem National Geographics marinebiolog og opdagelsesrejsende Enric Sala.

”Kan jeg komme til Grønland?”, spurgte Lera. ”Kom nu”, lød svaret, og 20 timer senere landede hun i Nuuk Lufthavn med flyet fra Island.

Lera er født i sovjettiden i Ural bjergene på grænsen til Sibirien i en forurenet by Chelyabinsk, der havde været udsat for en atomulykke få år før hun blev født.

Lera begyndte allerede at komponere musik som 4-årig. Som 12-årig skrev hun sin første opera, der blev opført i det lokale teater. Og så i en alder af 17, efter en ti-dages koncertturné i USA, besluttede hun at hoppe af og søge om asyl i USA.

Lera kendte ingen i USA og talte ikke engelsk og havde kun en håndkuffert med.

Men hun ønskede at få sin personlige frihed og var parat til at betale prisen. På det tidspunkt var hun overbevist om, at hun aldrig ville komme til at se sine forældre igen. Da hun traf sin beslutning den 4. juli, har den dato siden været hendes personlige uafhængigheds dag.

25 år er gået siden det skete.

I dag er Lera Auerbach nok en af verdens mest brugte klassiske komponister. Hun har udgivet mere end 100 værker for orkestre, operaer og balletter, såvel som kormusik og kammermusik.

Kendte koreografer og sceneinstruktører som John Neumeier har arrangeret Leras balletter og operaer, som har været vist på de store scener på alle kontinenter. Her i blandt hendes musik til balletten Den Lille Havfrue, som ligeledes var instrueret af John Neumeier.

Læs mere om Lera Auerbach her.

I år besluttede Lera Auerbacher så at tilbringe sin personlige uafhængigheds dag i Nuuk.

Hun brugte hele dagen til at komponere musik på flyglet på Midtgrønlands Gymnasiale Uddannelse, om aftenen tilbragte hun på stranden med middag til et forsinket Sankt Hans bål med grønlandske venner og bekendte og lyttede til fortællinger og sang.

”Jeg er dybt interesseret i at lytte til de de fascinerende eventyr, legender og sagn fra gamle dages Grønland. Jeg er meget interesseret i at møde de gamle, som bor på Alderdomshjemmet”.

Næste dag besøgte Lera Alderdomshjemmet og spillede kirkesalmer for beboerne, som alle sang med.

”Fem dage i Grønland er absolut ikke nok”, sagde Lera umiddelbart før hun rejste hjem til New York. ”Jeg ønsker at komme tilbage. Ikke kun for at fuldende min arktiske symfoni, men også for at lære mere om landet og befolkningen og finde flere erfaringer at dele”.

Som kulturel leder i World Economic Forum i Davos og medlem af WEF’s fjerde industrielle revolution (hun er en ud af 1.500 medlemmer som for det meste er verdens ledere og fremstående forskere og kulturpersonligheder) siger Lera, at kunsten bliver vigtigere end nogensinde tidligere i historien.

Lera drømmer om en fremtid, der styres af mennesker og ikke af robotter og gadgets.

Powered by Labrador CMS