Kommune vil indføre betalingsloft for børnehave- og vuggestuepladser
Koalitionen i Kommune Qeqertalik har besluttet at indføre et betalingsloft på 1.000 kr for at have børn i børnehaver og vuggestuer fra 2026. Lignende regler er tidligere indført i Qeqqata Kommunia.
Først var det Qeqqata Kommunia, der i 2021 besluttede at sætte et loft på 1.000 kroner for forældrebetaling for at have børn i enten vuggestue eller børnehave.
Nu følger Kommune Qeqertalik trop. Det meddeler kommunalbestyrelsesmedlem Kristian Jeremiassen på vegne af samarbejdskoalitionen Demokraatit, Inuit Ataqatigiit og Naleraq.
Sådan kommer daginstitutionsbetalingerne til at se ud i 2026 i Kommune Qeqertalik.Kilde: Kommune Qeqertalik
- Vi vil fra Demokraatit, Inuit Ataqatigiit og Naleraq først og fremmest meddele, at betalingsloftet vil blive effektueret i 2026, således der bliver sat et prisloft på 1.000 kroner for at have børn i vuggestuer og børnehaver. Forslaget er sendt til udvalget Inua (økonomiudvalget) og vil senere blive besluttet af kommunalbestyrelsen.
Siumut kritiserer flertallet for at lade børn sulte i dagtilbuddene
Siumuts Aqqa Samuelsen har med henvisning til, at Inuaudvalget (økonomiudvalget) på et møde 20. august
2025 besluttede udgifts- og ansættelsesstop overalt i kommunen, kraftigt kritiseret flertallet for at lade børn sulte på daginstitutionerne.
Annonce
Dertil svarer Kristian Jeremiassen i samme pressemeddelelse, at det aldrig har været formålet at spare på børns mad og lover, at det "aldrig kommer til at ske igen".
- Vi har i koalitionen børnefamilier højt på dagsordenen, og det er vores mål, at børnefamilierne skal trives i vores kommune, lyder det fra Kristian Jeremiassen (IA), på vegne af de samarbejdende partier i Kommune Qeqertalik.