Da Thule-folket
indvandrede til Grønland fra Alaska i 1200-tallet tog de deres skikke omkring
døden med sig.
Og i dag kan vi
konstatere, at Thulekulturen begravede deres døde på land i stedet for at sænke
dem i havet. Det var også vigtigt, at de døde fik ting med på deres vej videre,
viser fund af gravgods. For eksempel var det vigtigt, at kvinderne fik deres
synåle med i graven.
Livet og døden
Livet har
mange facetter. Vi holder alle af de sider, der skaber lys i smil og sjæl. Men
vi ved alle, at det er forbi en dag. Det eneste vi med sikkerhed ved.
Vi kommer alle
til at opleve døden, når nære falder fra. Men hvordan har vi det egentlig selv
med døden? Hvilket tanker gør vi os. For mange et tabulagt emne. Men ikke desto
mindre et væsentligt og eksistentiel vilkår for os alle. Den kommende tid vil
AG sætte fokus på emnet.
Det fortæller
museumsinspektør Hans Lange fra Grønlands Nationalmuseum og Arkiv. Han peger på
Qilakitsoq-mumierne som et eksempel på datidens familiære gravplads, idet man
mener, at det er tre generationer, der omkring 1475 blev begravet udenfor
bopladsen Qilakitsoq ved Uummannaq.
En af årsagerne
til, at datidens Inuit begravede deres døde på land ved stensætning, var
formentlig for at markere, at det var her de hørte til.
- Thulekulturen
på land viser også deres territoriale ophav. At det er her, vi lever, siger
Hans Lange.
Museumsinspektøren
oplyser, at de bedste skriftlige kilder om tidligere tiders begravelsesskikke
stammer fra polarforsker Gustav Holms ekspeditioner til Østgrønland i 1880’erne.
Han interviewede folk og skrev deres ritualer ned.
- Det er de
bedste – og eneste – skriftlige beskrivelser, vi har, siger Hans Lange.
Ifølge Gustav
Holms optegnelser skulle et lig iføres sine bedste vinterklæder. Det er kun den
allernærmeste familie, der står for at klæde afdøde på og efterfølgende slæbe
liget ud af husgangen. De personer, der har rørt ved liget, må afstå fra mange
ting i tiden derefter.
Renhår i
næsebor
I
”Konebådsekspeditionen, Etnologisk skitse af Angmasalikerne” udgivet af
forlaget Rhodos i 1972, skriver Gustav Holm blandt andet, at ”Angmagsalikerne
har mange sørgeskikke, bestående i hylen og sukken og afholdenhed fra mange
ting, de siger, at de overholder sørgeskikkene for at den døde ikke skal blive
vred.”
Blandt andet
gælder det, at husfællerne ikke går på jagt eller bestiller noget i
sørgeperioden af tre til fem dage. Endvidere må de, der har påklædt den døde,
afholde sig fra at arbejde i jern, tilsyneladende i flere år for at undgå, at
der sker familien en ulykke.
For abonnenter
Denne artikel er fra en af Mediehusets aviser.
Fremover vil historier som denne kræve abonnement.
God læselyst, og god fornøjelse.
Fra Knud
Rasmussens møde med Iglulik-eskimoerne i Hudson Bay i 1920’erne ved vi, at det for
dem var vigtigt, at mænd og kvinder, der havde rørt ved afdøde ikke måtte skære
kogekød til gryderne. De personer, der arbejdede med døde, skulle stoppe renhår
i deres næsebor.
Desuden skulle de
i et år udelukkende have deres egne gryder, som kun de og ingen andre måtte
spise af. Det gjaldt i særdeleshed for kvinder, som heller ikke måtte spise råt
kød andre nyfangede sæler end deres mænds og kun frossent kød af ældre fangst.
Kvinder blev
regnet for urene i et helt år, hvis de havde mistet en nærtstående slægtning.
Det betød, at hun i den tid ikke måtte arbejde med rå rensdyrskind og kun nævne
fangstdyrene i åndemanernes særlige sprog.
En af reglerne
for mændene var, at en mand måtte, i det første år efter han havde mistet sin
kone, ikke slå.
Fællesskabet
bevaret
Dødsritualerne
blev efter Hans Egedes ankomst i 1721 langsomt udraderet i takt med
kristendommens udbredelse.
- Efterhånden som
flere blev døbt kristne, begyndte man at bruge de kristne begravelsesskikke,
fortæller Hans Lange.
Men selv om vi
ikke længere i nutidens Grønland ser fortidens ritualer, er noget alligevel
bevaret fra tiden før Hans Egede, påpeger museumsinspektøren.
- Grønlændere har
stor respekt for døden, hvor alle i lokalsamfundet deltager i ceremonien. Så
selv om man er langt væk fra de gamle ritualer, er der mange, der deltager. For
alle er påvirket, siger Hans Lange og nævner, at vi jo om morgenen via KNR Radio
kan høre, hvilke begravelser der er rundt om i landet.
Han fremhæver
fællesskabet, der træder frem ved livsbegivenheder, såsom fødsel, konfirmation
eller første fangst. Men i særdeleshed også i forbindelse med døden.
- Vi har
fastholdt fællesskabet, når folk fødes eller dør, siger han.
Blandt nutidens
ritualer som man er fælles om, er udsyngningen af den afdøde, kistelukningen,
begravelsesgudstjenesten i kirken, begravelsen på kirkegården, hvor alle
hjælper til med at skovle og arrangere blomster samt ikke mindst den
efterfølgende kaffemik.
- Samfundet er og
har været i konstant udvikling. Vi overtager nye tiltag og ritualer, men mange
grundelementer bibeholdes. Det gælder ved døden – man skal hjælpe hinanden,
siger Hans Lange.