Det årlige Grønlandsmesterskab i kajak blev officielt startet fredag, og årets vært er Peqatigiiffik Qajaq Qaqortoq. Åbningsceremonien fandt sted i går, fredag, hvor omkring 100 mennesker var mødt op for at fejre begivenheden.
I disse dage kan man ikke undgå kajak i havet ved Qaqortoq. Der er nemlig grønlandsmesterskaber i gang i Qaqortoq, hvor fem klubber fra kysten er med til.
GM blev officielt åbne fredag den 12. juli klokken 9. 30 ved Peqatigiiffik Qajaq Qaqortoqs hus. I åbningsceremonien blev fem grønlandske flag hejst, hvilket symboliserede de fem klubber fra hele landet, der deltager i mesterskabet i år.
Foto: Poul Hard
Efter flaghejsningen gik deltagerne og tilskuere i samlet trop til Gertrud Rask kirken, hvor præsten Paarma Andersen forestod en gudstjeneste. Der afholdtes sømandsmindehøjtidelig for at ære og mindes dem, der har mistet livet på havet.
Foto: Poul Hard
Efter gudstjenesten startede GM med individuelle rollinger kl. 13.30, hvor der er deltagere fra alderen 15 til 50 år og opefter.
Dagens vindere
Annonce
I drengene vandt Milo J. Frederiksen fra Nuuk i aldersgruppen 10-12 år. Han gennemførte sin individuelle rolling på 1 minut og 20 sekunder, hvilket sikrede ham førstepladsen.
Hos pigerne i aldersgruppen 13-14 år sejrede Nadia Enoksen, også fra Nuuk, med en tid på 14 minutter og 26 sekunder.
I aldersgruppen 15-17 år var det Pakkutaq Egede, der tog sejren i individuel rolling. Hun gennemførte disciplinen på 18 minutter.
Formanden for Qaannat Kattuffiat oplyser, at resultaterne kan ses på appen "Sportity" med koden "QU1985".
Foto: Poul Hard
GM i kajak afholdes frem til den 19. juli, og vil slutte med en koncert med Ulf Fleischer og Tomba Jam.