Vi befinder os i kulturhusets Katu-
aqs venskabshal. Et aflangt rum,
hvor omkring 40 mennesker er
samlet. Alle de kunstnere, der
skal deltage til Pan-Arctic Vision
(PAV), sidder parat til at høre om
pan-arktisk samfundsopbyning,
aktivisme og forbindelser mellem
kunst og politik med Norden som
udgangspunkt.
Arrangementet, der er åbent for
alle, indledes med en åbningssang
af Mirja Palo, en PAV-deltager fra
Jåhkemåhkke i Norra Sverige, Sáp-
mi (Nordsverige).
Vi befinder os i kulturhusets Katu-
aqs venskabshal. Et aflangt rum,
hvor omkring 40 mennesker er
samlet. Alle de kunstnere, der
skal deltage til Pan-Arctic Vision
(PAV), sidder parat til at høre om
pan-arktisk samfundsopbyning,
aktivisme og forbindelser mellem
kunst og politik med Norden som
udgangspunkt.
Arrangementet, der er åbent for
alle, indledes med en åbningssang
af Mirja Palo, en PAV-deltager fra
Jåhkemåhkke i Norra Sverige, Sáp-
mi (Nordsverige).
Hun spiller på et traditionelt
finsk strengeinstrument og skal
synge en sang, der er dedikeret til
rensdyret. Hun indvier forsamlin-
gen i, hvordan rensdyret altid har
tilpasset sig klimaet, mineindustri-
en og skovbruget.
PAN-ARCTIC VISION
Pan-ArcticVision er et svar på be-
hovet at de arktiske områder, der
ikke kan deltage under deres
eget flag i internationale arenaer
som OL eller Eurovision. Det er et
initiativ med et erklæret mål om
at samle mennesker på tværs af
arktis, både oprindelige og ikke-
indfødte, for at synge sammen, at
bygge pan-arktisk identitet og
fællesskab sammen, for at styrke
lokal empowerment sammen.
Pan-ArcticVision byder velkom-
men til alle udtalelser, tekster og
flag - under sit slogan: Pan-Arc-
ticVision - sang, fællesskab, uaf-
hængighed!
Der er flere kategorier som
kunstnerne kan vinde en pris for.
Sidste år vandt den grønlandske
band Nuija prisen for ‘næste års
værtsskab’ samt prisen for ‘den
mest arktiske sang’.
Kilde: Pan-Arctic Vision
- Det er et smukt dyr. Man kan
spise det, bruge dets skind og lave
tøj af det. Alle dele er meget vigti-
ge, siger Mirja Palo blandt andet,
inden hun begynder at synge.
Nede blandt publikum nikkes
der. Det føles lidt som en lettelse at
høre nogen tale om rensdyret på
en måde, der viser, at dyret er lige
så vigtig for andre, som det er for
os kalaallit.
- Nuan, tænker jeg og rykker på
mit sæde.
Efter Mirja Palos musikalske op-
træden tager Amund Sjølie Sveen
fra Nordnoge mikrofonen. Han er
kunstnerisk leder (artistic direc-
tor) i Pan-Arctic Vision. Og så er
han kunstnerisk og politisk direk-
tør i Nordting, som er et nomade-
folkeparlament i Norden.
En separatistisk bevægelse for
den arktiske koloni og en plat-
form, som PAV udspringer fra.
Han fortæller, hvorfor vi har brug
for et ‘forsamlingspunkt’, en as-
sembly for Norden. Amund Sjølie
Sveen pointerer, at man på ver-
denskortet kan få det indtryk, at
Arktis består af et par spredte hvi-
de prikker; usammenhængende,
uvigtige og ubeboet.
- I virkeligheden er de områder
og folk, der er i Norden, jo forbun-
det både geografisk, kulturelt og
politisk, siger han.
- Det er derfor vi fra Nordting
har rejst i det cirkumpolare nord i
de seneste ti år og holdt møder,
som er en blanding af gallaforestil-
linger, politiske foredrag og sam-
fundsmøder med powerpoints,
musik, sang og dans og selvfølgelig
folkeafstemninger, siger han.
Hærværk af høj kvalitet
Amund Sjølie Sveen nævner også
et projekt, der har en forbindelse
til Grønland, det handler om en
Hans Egedes statue i Norge.
- I mange år er han (Hans Ege-
de, red.) blevet fejret som en helt i
Danmark og i Norge. Jeg havde
selv meget lille viden om Hans
Egede, før jeg kom her til Nuuk for
første gang. Det er nok fordi, at
Hans Egede, for de fleste menne-
sker i Norge er opfattet som en
spændende og historisk karakter,
der modigt sejlede på tværs af ha-
vene, starter Amund Sjølie Sveen
med at erklære.
Han fortæller også, at Hans Ege-
de var en norsk præst, der blev
født i 1686 og kom til Grønland
som missionær på vegne af konge-
riget Danmark-Norge, og at der er
flere statuer af ham i Norge.
- I år den 21. Juni på Grønlands
Nationaldag besluttede vi at gøre
noget ved disse statuer, siger han
og viser en video i flere minutters
længde, hvor Nordting-teamet
med en boremaskine sætter offi-
celt udseende skilte op til statuen,
hvor de markerer Hans Egede som
en missionær og en kolonisator i
håb om at fortælle ‘hele’ sandhe-
den om ham til samfundet.
Amund Sjølie Sveen oplyste, at
skiltene er blevet fjernet i dag.
- Vi blev fortalt, at præsten selv
har fjernet skiltene, joker han.
Publikum griner. Humor. Lige
det jeg som tilhører har brug un-
der dette tre timer lange seminar.
Amund Sjølie Sveen afslutter
med at sige, at historier fra Nor-
den skal fortælles af Norden.
- Kun på denne måde kan de
arktiske samfund blive stærke og
bæredygtige, siger han.
Amund Sjølie Sveen bliver er-
stattet med Qacung Blancett, som
også er en PAV-deltager fra Alaska.
Han er direktør for Árk ́w Rock fe-
stival for oprindeligt musik i June-
au i Alaska samt producer Evgeny
Goman, også PAV-deltager fra Rus-
sian Arctic Exile, hvor de præsen-
terer deres arbejde. De deler ud af
deres viden til publikum og infor-
mere om deres arrangementer.
Fra den grønlandske side er det
Susanne Andreassen, direktør i
NAPA, og tidligere Festival Mana-
ger for Suialaa Arts Festival (tidli-
gere kendt som Nuuk Nordisk Kul-
turfestival), der deler nogle tanker
om pan-arktisk kunst- og kulturar-
bejde.
Kunst og aktivisme
Så er første del af seminaret over-
stået.
Folk står op og strækker benene
og henter en varm kop kaffe, der
virker som den bedste idé i det kol-
de efterårsvejr.
Efter en tiltrængt tissepause, er
det blevet tid til, at Sirí Paulsen,
inuk, og dramaturg for PAV, og
samtidig kunstner, skribent og
producer tager mikrofonen. Hun
vil prøve, starter hun med at sige,
at give et billede, en opfattelse, til
dem, der ikke kommer fra Grøn-
land og Danmark, hvad det er for
nogle medier, vi støder på fra Dan-
mark om Grønland.
Sirí Paulsen fortæller om kunst
og aktivisme i Grønland og Arktis
og får selskab af Aka Hansen,
kunstner, filmskaber og aktivist.
Seminaret bliver afsluttet med
kunstner Asmund Havsteen-Mik-
kelsen sammen med filmproducer
Jørgen Chemnitz og direktør for
Nuuk Kunstmuseum Nivi Chri-
stensen, der mødes til en snak om
Melting Barricades, et kunstpro-
jekt, der lancerer en grønlandsk
hær.
Da seminaret var færdig sad jeg
tilbage med en følelse af, at jeg er
blevet lidt klogere på vores arkti-
ske similarities og styrker. Det er
en rar følelse at vide, at vi deler,
udover den smukke og barske na-
tur, de arktiske realiteter, som vi
møder til dagligdagen.
Aaqqissuussineq aallarnerlugu Mirja Palo, Sápmimit (Sverige avannaanit) Norra Sverigemit Jåhkemåhkke PAV-imit peqataasoq erinarsorpoq.
Arrangementet bliver startet med en åbningssang af Mirja Palo, en PAV-deltager fra Jåhkemåhkke i Norra Sverige, Sápmi (Nordsverige).