Unge kunst-spirer bag grønlandsk streetart

Unge fra den sydgrønlandske by Qaqortoq har i løbet at sommeren udviklet og udført to store vægmalerier til Great Greenlands bygninger i byen. Ud over at udsmykke havneområdet, så har en del af formålet også været at give dem indsigt i forskellige håndværksmæssige teknikker

Pukkelhvalen har ved nærmere eftersyn et mønster, der er inspireret af den grønlandske nationaldragt. Langs ryggen er der grønlandske blomster. Hvalen er tegnet af Naja Theresia Høegh.
Kaaka Kielsen Olsens motiv tager udgangspunkt i en grønlandsk myte om en kvinde, der forelsker sig i en hval. Motivet hedder ”Arferup Pania”, Hvalens datter. Den forgyldte musling repræsenterer befolkningens tæthed
Pukkelhvalen har ved nærmere eftersyn et mønster, der er inspireret af den grønlandske nationaldragt. Langs ryggen er der grønlandske blomster. Hvalen er tegnet af Naja Theresia Høegh. Heidi ZilmerKaaka Kielsen Olsens motiv tager udgangspunkt i en grønlandsk myte om en kvinde, der forelsker sig i en hval. Motivet hedder ”Arferup Pania”, Hvalens datter. Den forgyldte musling repræsenterer befolkningens tæthed Privatfoto / Kaaka Kielsen OlsenPukkelhvalen har ved nærmere eftersyn et mønster, der er inspireret af den grønlandske nationaldragt. Langs ryggen er der grønlandske blomster. Hvalen er tegnet af Naja Theresia Høegh. Heidi ZilmerKaaka Kielsen Olsens motiv tager udgangspunkt i en grønlandsk myte om en kvinde, der forelsker sig i en hval. Motivet hedder ”Arferup Pania”, Hvalens datter. Den forgyldte musling repræsenterer befolkningens tæthed Privatfoto / Kaaka Kielsen OlsenPukkelhvalen har ved nærmere eftersyn et mønster, der er inspireret af den grønlandske nationaldragt. Langs ryggen er der grønlandske blomster. Hvalen er tegnet af Naja Theresia Høegh. Heidi ZilmerKaaka Kielsen Olsens motiv tager udgangspunkt i en grønlandsk myte om en kvinde, der forelsker sig i en hval. Motivet hedder ”Arferup Pania”, Hvalens datter. Den forgyldte musling repræsenterer befolkningens tæthed Privatfoto / Kaaka Kielsen Olsen

En stor blå pukkelhval svømmer hen over den røde gavl på Great Greenlands bygning på havnen i Qaqortoq. På en anden stor væg lidt derfra flagrer håret på en smuk kvinde og bliver til haler på en hval.

- At se mit værk i stort format er utrolig urealistisk, det føles som en drøm, man ikke kan vågne op fra. Det er også en selvtillids-booster, hvor man tænker: Sh*t det her er flot!, siger Kaaka Kielsen Olsen, der står bag værket med hvalen og kvinden.

Naja Theresia Høegh har udført værket med pukkelhvalen, der ved nærmere eftersyn bærer mønstre af nationaldragten.

- Jeg startede med at kigge på et billede af bygningen. Jeg tænkte, at jeg ville prøve at lave en tegning i et område, hvor man ellers ikke ville forvente et værk, siger hun.

- Jeg forbinder vores kultur meget med vores natur og nationalkostume og prøvede at sætte de to sammen. Hvalen er en del af vores smukke natur, og den er dekoreret med detaljerne fra vores nationalkostume.

Begge værker er et resultat af en workshop som kunstnerne Heidi Zilmer og Bolatta Silis-Høegh.

- Kaakas værk har elegante store bevægelser med en fin grafisk kontrast. Hun har en legende let forståelse for kunsten. Naja Theresias pukkelhval indeholder ved nærmere eftersyn et mønster, der er inspireret af den grønlandske nationaldragt og er dermed en ny en fortolkning af naturen kombineret med vores traditioner. De har begge et højt kunstnerisk niveau, siger Bolatta Silis-Høegh.

- Mit værk symboliserer stærke kvinder. Hvalens datter er en karakter, der er inspireret af en traditionel fortælling. Motivet er inspireret af mine tidligere værker samt stærke kvinder, der har en indflydelse på mit liv. Motivets inspiration er delvist også fra min transkønnethed, siger Kaaka Kielsen Olsen.

Streetarten er udvalgt efter en motivkonkurrence blandt byens unge.

- Projektet bag værkerne hedder Sanasa på grønlandsk, og det betyder ”Lad os bygge noget”. Og det har de unge i høj grad gjort. Ud over at udvikle deres kreative og kunstneriske potentiale har det givet dem indsigt i forskellige håndværk, da de har været med fra den første lille skitse til det store færdige resultatet var på plads, siger Heidi Zilmer.

Heidi Zilmer har base i Odder i Østjylland, men har grønlandske rødder.

Motivkonkurrence

Motiverne er udvalgt efter en konkurrence først på sommeren. De indkomne forslag blev efterfølgende bearbejdet og videreudviklet i en workshop med de unge under vejledning af Bolatta Silis-Høegh og Heidi Zilmer.

- Workshoppen gav de unge mulighed for at fordybe sig i deres motiver, mens vi kunne bidrage med vores teknikker og erfaringer, siger Bolatta Silis-Høegh.

Otte forslag var med i konkurrencens opløb, og det var oprindeligt planen, at bare ét af dem skulle op i stor skala, men dommerkomiteen syntes, at der var så meget kvalitet i skitserne, at de valgte to. De udvalgte motiver er udført af Naja Theresia Høegh og Kaaka Kielsen Olsen.

Med skitserne på plads var næste udfordring at få motiverne udført i stor skala og monteret på væggene.

- Her fik vi yderligere hjælp af elever fra det lokale job-, vejlednings- og opkvalificeringscenter, Majoriaq. Der blev regnet, tegnet, malet, klippet, boret og skruet. Mange af de lokale håndværksfirmaer trådte også til og hjalp os med materialer og det praktiske, siger Heidi Zilmer.

De motiver, der ikke er blevet forstørret og sat op i denne omgang, bliver ikke bare gemt væk i en skuffe. Planen er, at et eller flere af dem kommer op i løbet af de næste års tid i et samarbejde mellem de lokale erhvervsdrivende, de unge og byens skoler.

Powered by Labrador CMS