Naja Abelsen i Nordatlantisk Hus

I flere år har kunstneren Naja Abelsen drømt om at udstille nogle af sine værker i Nordatlantisk Hus. Med udstillingen LIGHT OF ANCESTRY er det nu lykkedes.

Naja Abelsen foran en af sine installationer. Knud Fl. LarsenInstallation fra loft til gulv. Knud Fl. LarsenFlere billeder på udstillingen handler om den kommende uranudvinding i Sydgrønland. Knud Fl. LarsenPortrætter. Knud Fl. Larsen
Offentliggjort

LIGHT OF ANCESTY betyder lys på vores herkomst, og det er netop det, som Naja Abelsen gør med sin udstilling. Naja Abelsen tegner dyr, mennesker og planter. Især fortidsmennesket, altså hvor vi kommer fra, er Naja Abelsen sammen med så meget andet meget optaget af. Vi ved, at vores celler husker. Vi ved, at der er celler, blodsystemer og meget mere, som vi har tilfælles med de forudgående menneskearter og også med mange dyr. Humanimal hedder det, når man taler om, at dyr også har psykologiske og mytologiske betydninger. Så, når Naja Abelsen tegner et dyr, er det ikke bare et dyr, men har noget at gøre med sjælen. Et dyrs verden er altid sand.

Der bliver arbejdet på mange forskellige projekter på samme tid. Spirituel kunst er nogle af de ord, som man kan knytte til Naja Abelsens spændende ord og tanker om sine værker.

Drømmesyn

- Jeg får sommetider et indre syn eller en drøm, og så ved jeg, hvad jeg skal.

Nævner som eksempel sin drømmebjørn. En bjørn uden skind på den ene side, som er med på udstillingen.

Alle Naja Abelsens arbejder fortæller historier. Historierne bliver meget synlige, når Naja Abelsen selv sætter ord på sine tegninger. På udstillingen er der 94 værker.

- Der kan gå flere år, fra jeg påbegynder en tegning, til den er færdig, fortæller Naja Abelsen under en spændende samtale midt i mellem de mange værker i Nordatlantisk Hus dagen efter ferniseringen. En fernisering som grundet covid-19 situationen blev afviklet over fire omgange.

- Pludselig dukker der ting op i mit hoved, som relaterer til en eller anden tegning, som jeg har liggende, og så må tegningen frem igen.

Optaget af samfundet omkring os

Naja Abelsen lægger ikke skjul på, at samfundssituationen, altså hvad der sker og rører sig omkring os, optager hende meget.

Coronaen, klimaet, forureningen, udviklingen globalt og en eventuel uranudvinding i Grønland, er nogle af de emner, som vi sporadisk kommer omkring. På udstillingen er der flere værker, som fortæller noget om faren ved uranudvindingen i Sydgrønland.

- Jeg ville naturligvis meget hellere lave små hyggelige værker i stedet for at tænke alle de uhyggelige tanker, som er forbundet med at tænke på udviklingen omkring os, men sådan er det desværre ikke.

Ærø er min base

Naja Abelsen, som har boet på Ærø siden 2009, har fundet den ro, hun skal bruge for at arbejde med sin kunst på øen syd for Svendborg.

- Det har tiden med corona ikke kunnet ændre på, selv om folk har strømmet til den ærøske idyl.

- Der har hele sommeren været rigtig mange turister på Ærø. Regeringen besluttede jo, for at holde hjulene i gang, at cyklende og gående kunne sejle gratis til de danske småøer. Det blev populært.

- Vi plejer at have en del turister fra mange forskellige lande, som kommer et smut til Ærø. På vores lille hovedgade i Ærøskøbing, hvor jeg har mit atelier og galleri, er vi vant til at høre mange forskellige fremmedsprog. Denne sommer har det for det meste været dansk, vi har hørt. Når folk i Danmark ikke har kunnet ud i den store verden, har de jo kunnet rejse til Ærø, slutter Naja Abelsen.

Er man interesseret i at vide mere om Naja Abelsen og hendes kunst, så udgav Bjarne Ljungdahl i 2013 en lille fin bog med grønlandsk, engelsk og dansk tekst om Naja Abelsen.

Naja Abelsen – En unik kunstner, hedder den.

Naja Abelsens fornemme og meget seværdige udstilling kan ses frem til 25. februar.

Powered by Labrador CMS