Billedkunsten trives i Grønland
Billedkunsten i Grønland lever og har det godt, det konkluderer en ph.d.-afhandling, skriver videnskab.dk
Billedkunsten i Grønland lever og har det godt. Det konkluderer en ph.d.-afhandling om de seneste 15 års udvikling i det grønlandske kunstmiljø, af ph.d. i eskimologi ved Københavns Universitet, Jørgen Trondhjem.
Han har undersøgt det grønlandske kunstmiljø for at kaste lys over kunstnernes identitet og selvforståelse i lyset af, at de netop som oftest omtales som "grønlandske".
–Overordnet kan man sige, at billedkunsten stadig i høj grad bruges til at formidle "det grønlandske". Det sker gennem brug af tydelige grønlandske elementer, det være sig motiver, materialer eller titler, udstillingskataloger og pr-material, siger Jørgen Thondhjem til videnskab.dk.
Mange af de nye kunstnere har base i Danmark, fordi de har taget uddannelse eller er opvokset her. Og i modsætning til tidligere, hvor diskussionerne mest gik på, hvordan man kunne undgå at blive sat i bås, sættes alt fra kunstens økonomiske vilkår til den grønlandske kunstneridentitet til debat i det grønlandske kunstmiljø.
–Man fornemmer helt klart, at kunsten nu ikke længere forventes nødvendigvis at skulle repræsentere det grønlandske udadtil, men at den i lige så høj grad skal bruges til at skabe en grønlandsk bevidsthed indadtil, siger Jørgen Trondhjem til videnskab.dk.